
Tellus Power presenteert laadsystemen in München
22-06-2026 om 09:13
SFO breidt vrachtinfrastructuur uit met Lödige
22-06-2026 om 09:59Na afloop van de aanpassing in de gebieden doorvoer en uitvoer, wordt het nieuwe goederenverkeerssysteem «Passar» nu ook ingezet voor invoer in Zwitserland. De eerste pilotritten hebben al plaatsgevonden. Het doel is de volledige vervanging van het oude systeem «e-dec Import» tegen het einde van 2027. Het Federaal Bureau voor Douane en Grensbeveiliging (BAZG) en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven hebben samen een tijdschema vastgesteld.
Invoering van het nieuwe systeem in meerdere fasen
«Passar» is het nieuwe goederenverkeerssysteem van het BAZG, dat de digitale afhandeling van douaneprocedures mogelijk maakt. De invoering vindt plaats in meerdere fasen, waarbij de bestaande vrachttoepassingen geleidelijk worden vervangen. Dit systeem maakt deel uit van het programma DaziT, dat gericht is op een uitgebreide digitalisering van de douaneprocessen.
De vervanging van het oude systeem «e-dec Import» wordt gerealiseerd in vier uitbreidingsstappen. De eerste twee stappen maken de aangifte van standaardinvoeren mogelijk. De eerste productieve pilotritten vonden plaats in april en mei 2026 om de systemen en processen onder reële omstandigheden te testen en te optimaliseren. Na succesvolle afronding van deze pilotfase zullen de eerste twee uitbreidingsstappen worden vrijgegeven voor een brede productieve inzet. De derde uitbreidingsstap, die momenteel in ontwikkeling is, omvat alle verdere functies die nodig zijn voor de volledige vervanging van «e-dec Import». De digitalisering van complexere procedures, die vergunningen en andere reguleringen betreffen, gebeurt in samenwerking met de betrokken federale instanties. De vierde uitbreidingsstap zal de integratie van bijzondere procedures omvatten. Daarna zullen de laatste papieren formulieren worden gedigitaliseerd om de resterende baliebezoeken overbodig te maken (Passar 3.0).
Het BAZG en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven hebben een overgangsperiode met parallelle werking van beide systemen in het gebied van invoer afgesproken. Om de geplande vervanging van «e-dec Import» tegen het einde van 2027 te waarborgen, mogen laatste invoer-douaneaangiften nog tot 30 september 2027 in het oude systeem worden geregistreerd. Na deze datum moeten invoeren uitsluitend via «Passar» worden aangemeld.

Digitale oplossingen voor een efficiëntere grensovergang
Naast «Passar» dragen andere digitale oplossingen bij aan het zo automatisch en snel mogelijk maken van de grensovergang in de handelsgoederenverkeer. Met de webapplicatie «Certificat» kunnen sinds eind april 2026 oorsprongsbewijzen voor uitvoer volledig digitaal worden aangemaakt en geverifieerd. In een eerste stap wordt de digitale goederenverkeersverklaring EUR. 1 toegepast op de zogenaamde PEM-landen (Pan-Euro-Med-zone). Een uitbreiding naar andere vrijhandelsakkoorden is in voorbereiding.
Daarnaast kunnen Zwitserse KMO’s en transportbedrijven vanaf juli 2026 met de webapplicatie «Declar» zonder commerciële douanesoftware transportaangiften of een Digital Transport Slip (DTS) aanmaken en via een link in de app «Activ» uploaden. Bij de grensovergang worden de voorbereide douaneformaliteiten digitaal geactiveerd.
Andere digitale oplossingen zijn in ontwikkeling en worden geleidelijk in gebruik genomen met de invoering van «Passar» voor invoeren. Het doel van alle toepassingen is dat goederenverzendingen alleen bij de douane hoeven te stoppen wanneer een controle nodig is, en de grens anders zonder tussenstop kunnen passeren.





